Feitjes en weetjes over wandelen

Dat wandelen gezond is, wist u vast al wel. Wist u ook dat wandelen één van de meest beoefende sporten in Nederland is? Wij hebben nog een aantal leuke weetjes over wandelen voor u verzameld.

  • Slechts 30 minuten wandelen per dag vermindert al de kans op hart- en vaatziekten en ouderdomziektes. Een half uur wandelen staat gelijk aan ongeveer 10.000 stappen.
  • Meer wandelen zou tot 300.000 minder gevallen van diabetes type 2 leiden op jaarbasis. - Wandelen in een groene omgeving vermindert stress en is goed voor mentaal herstel.<
  • De levensverwachting van iemand die 75 minuten per dag wandelt of een andere matige fysieke inspanning doet, stijgt met bijna 2 jaar in vergelijking met een niet-actief persoon. Door 2,5 uur te wandelen, stijgt de levensverwachting met gemiddeld 3,5 jaar.
  • Wandelen kan helpen bij het stoppen met roken. Tijdens het wandelen wordt namelijk het stofje dopamine aangemaakt. Deze stof vermindert de afhankelijkheid van nicotine, waardoor men minder snel behoefte heeft aan een sigaret. Daarnaast werkt dopamine ook goed tegen depressie en pijn.
  • Wandelen is een uitstekende manier om uw conditie te verbeteren. Uw uithoudingsvermogen verbetert snel en de kans op blessures is bij wandelen vrij klein.
  • Voor vrouwen die de menopauze achter de rug hebben is regelmatig wandelen een goed idee. Door dagelijks een uur te wandelen heb je namelijk minder kans om borstkanker te krijgen volgens Amerikaans onderzoek onder 73.000 vrouwen.
  • Als u wandelt om vet te verbranden, kunt u beter een uur aan een stuk wandelen in plaats van vier keer een kwartier. Aan het begin van de wandeling gebruikt uw lichaam energie uit opgeslagen reserves in de spieren. Pas na ongeveer een kwartier is de voorraad opgebruikt en gaat uw lichaam over op vetverbranding.
  • Met een uur recreatief wandelen verbrandt een volwassen persoon van 75 kilogram ongeveer 263 calorieën. Als u erg flink doorstapt of wandelt op routes met stevige hellingen, dan kan deze verbranding oplopen tot bijna 400 calorieën.
  • Behalve dat Nederland een echt fietsland is, is het ook een wandelland. Volgens de Nationale Wandelmonitor wandelen zo'n 6.6 miljoen Nederlanders regelmatig. Samen met anderen wandelen is het populairste.
  • De populairste wandelprovincie is Gelderland, blijkt uit de Nationale Wandelmonitor. Limburg en Noord-Brabant staan op de tweede en derde plaats.

Bronnen:
https://www.gezondheidsnet.nl/wandelen/daarom-is-wandelen-zo-gezond
https://www.gezondheidsnet.nl/wandelen/zo-gezond-is-wandelen http://www.goedgevoel.be/gg/nl/298/Wandelen/article/detail/1701301/2013/09/09/7-redenen-om-dagelijks-te-wandelen.dhtml http://gezond10.nl/sport-fitness/wandelen-gezond/ https://www.route.nl/feitjes-en-weetjes/13-leuke-wandeltips-en-weetjes